Filter op prijs
€9 — €57
Productcategorieën
- Aan dek
- Aanleggen en Afmeren
- Accessoires
- Besturingssystemen
- Bijboot & Buitenboordmotor onderdelen
- Constructiematerialen
- Elektra / Stroom aan boord
- Elektronica / Fishfinders
- Elektronica / Fishfinders / Audio
- Funsports
- Gereedschappen
- In de boot & Sanitair
- Kaarten, Boekwerken en Zeilbootaccessoires
- Koken, Koelen en Verwarmen
- Manoeuvreren
- Motoren & Aandrijving
- Brandstoftanks & Aansluitmateriaal
- Diesel motoren
- Elektra motoren
- Flexibele koppelingen & Klemnaven
- Instrumenten & Zenders
- Motor bediening
- Motor koeling
- Motor vervangingsonderdelen
- Brandstoffilters
- Brandstoffilters | Benzine filters
- Brandstoffilters | Delphi filters
- Brandstoffilters | Nanni filters
- Brandstoffilters | Racor filters
- Brandstoffilters | Separ filters
- Brandstoffilters | Solé filters
- Brandstoffilters | Vetus filters
- Brandstoffilters | Volvo filters
- Impellers
- Nanni service kits
- Olie / Vet & Smeermiddelen | ATF / Keerkoppeling olie
- Olie / Vet & Smeermiddelen | Hydrauliek olie
- Olie / Vet & Smeermiddelen | Koelvloeistof & Antivries
- Olie / Vet & Smeermiddelen | Overige smeermiddelen
- Olie / Vet & Smeermiddelen | Petronas, Vetus en Yanmar motorolie
- Olie / Vet & Smeermiddelen | Schroefas & Lagervet
- Olie / Vet & Smeermiddelen | Sierra olie producten
- Olie / Vet & Smeermiddelen | Vetsmeerapparaten
- Oliefilters | Nanni filters
- Oliefilters | Solé filters
- Oliefilters | Vetus filters
- Oliefilters | Volvo filters
- V-Snaren
- Yanmar serviceonderdelen en kits
- Motorruimte / Machinekamer
- Schroefassen & toebehoren
- Spiegeldoorvoeren
- Uitlaat expansiestukken
- Uitlaatbochten
- Uitlaatdempers
- Vetkoord / Schroefaspakking
- Waterlocks
- Zwanenhalzen
- Navigatieverlichting
- Onderhoud- & Schoonmaakmiddelen
- Overige merken
- Persoonlijke uitrusting
- Rondom de boot
- Speakers
- Veiligheidsmiddelen
- Verf & Schildersmaterialen
Impellers
Resultaat 1–10 van de 45 resultaten wordt getoond
Er zijn meerdere signalen voor een versleten boot impeller.
Met een stijgende koelwatertemperatuur als belangrijkste indicator.
Als een impeller versleten is, wordt er minder water opgepompt, waardoor de motor opwarmt.
Bij een direct koelsysteem kun je dit zien aan de hoeveelheid water die eruit wordt gepompt.
Het is belangrijk om jaarlijks de impeller in uw buitenboordmotor of binnenboordmotor te controleren en aan het eind van het jaar, of bij elke service beurt te vervangen, om problemen te voorkomen.
Zorg er dan ook altijd voor om een reserve-onderdeel (impeller) aan boord te hebben.
Onze vuistregel bij een buitenboordmotor is: staartstuk los, is standaard u impeller vervangen. Dus niet alleen controleren, als uw staartstuk toch los is, direct uw impeller vervangen.
En bij een binnenboordmotor jaarlijks de impeller vervangen.
Bij een binnenboordmotor is het belangrijk om voor het vervangen van de impeller, de koelwater toevoer af te sluiten door de afsluiter dicht te draaien.
Vervolgens schroeft u het pomphuisdekseltje los. En daar achter bevindt zich de impeller.
Een impeller is één van de meest kwetsbare onderdelen van een buitenboordmotor en binnenboordmotor. Het is een rubberen schoepenrad in het koelwaterpomp, dat na kleine beschadigingen al snel vermogen (waterdruk) verliest.
Wilt u deze beschadigingen voorkomen? Start uw buitenboordmotor of binnenboordmotor nooit zonder (koel)water. Als de impeller zonder water draait, slijt de impeller.
Wil je weten hoe je een impeller moet vervangen, lees er meer over onder aan de pagina.
Binnenboord en buitenboord motoren zijn meestal voorzien van een koelwaterpomp met een rubberen impeller.
Dit is een schoepenwieltje dat er voor zorgt dat het koelwater wordt rondgepompt.
Indien de impeller correct geïnstalleerd is zou deze meerdere jaren mee moeten kunnen, maar het gebeurd vaak dat de impeller door slijtage eerder kapot gaat.
Het is natuurlijk vervelend als deze kapot gaat tijdens het gebruik, want dit komt altijd ongelegen.
Zorg daarom in ieder geval altijd voor een reserve aan boord.
Om dit te voorkomen raden we je aan om één keer per jaar de conditie van de impeller te controleren, bijvoorbeeld tijdens het winterklaar maken van de boot.
Dit beperkt de kans op noodonderhoud, waar je natuurlijk niet op zit te wachten.
Het vervangen en controleren van een impeller is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je op moet letten.
We nemen je dan ook stap voor stap mee door het vervangingsproces, zodat je na het lezen het in een mum van tijd zelf kan doen.
Waarom gaat de impeller kapot?
Er zijn meerdere oorzaken waarom een impeller kapot gaat na verloop van tijd. De meest voorkomende oorzaak is slijtage.
Maar ook het verkeerd installeren en gebruiken zorgt er voor dat de impeller (voortijdig) kapot gaat.
De impeller in de koelwaterpomp werkt het beste wanneer deze regelmatig gebruikt wordt.
Als de motor lang niet gebruikt wordt staan de schoepen lang in dezelfde houding gebogen tegen de behuizing.
Wanneer de motor weer gestart wordt kunnen deze schoepjes kapot gaan.
Geen toevoer van koelwater is ook vaak een oorzaak.
Dit kan komen doordat de toevoer verstopt zit.
Bij een buitenboordmotor kan het ook komen doordat de motor te lang heeft gedraaid zonder in het water te hangen.
Indicatoren van een versleten impeller
Wanneer een impeller kapot is merk je dat meteen, aangezien de motor niet meer werkt.
Als de impeller versleten is werkt de motor nog wel, maar niet optimaal.
Er zijn een paar indicatoren waar je dit aan kan herkennen:
De koelwatertemperatuur is (te) hoog
De motor stoot steeds minder koelwater uit
De motor stoot koelwater onregelmatig uit
Merk je dat dit het geval is? Dan betekent dit waarschijnlijk dat het tijd is om de impeller te controleren en vervangen.
Kies de juiste impeller voor je motor
Voordat we uitleggen hoe je de impeller vervangt willen we benadrukken hoe belangrijk het is dat je de juiste impeller kiest.
Impellers komen in vele soorten en maten, maar lijken vaak veel op elkaar.
Om er achter te komen welke impeller je nodig hebt moet je naar twee dingen kijken: het merk van de pomp en het bijhorende modelnummer.
Weet je het modelnummer niet? Gebruik dan de documentatie van de fabrikant. Deze is ook altijd te downloaden op de website van de fabrikant.
Let bij het kiezen van de impeller ook op het materiaal. Een impeller is gemaakt van neopreen, nitril of polyurethaan. Deze zijn geschikt voor:
Neopreen: geschikt voor motorkoeling met zoet of zout water en is beperkt olie- en dieselbestendig.
Nitril: geschikt voor bilgepompen en sterk vervuild water.
Polyurethaan: geschikt voor een ballast pomp. Deze pompen worden gebruikt op boten met wakeboarders.
Het vervangen van de impeller
Een impeller vervangen of controleren is niet moeilijk, maar let wel goed op de details. Het proces is grotendeels hetzelfde voor binnen- en buitenboordmotoren.
Stappenplan vervangen impeller
Draai om te beginnen de buitenboordkraan dicht (binnenboord)
Of verwijder het staartstuk (buitenboord)
Schroef het pomphuisdeksel (het ronde afsluitplaatje) los en verwijder deze. Het kan zijn dat er wat water uit komt
Tussen de deksel en het pomphuis zit een pakking. Maak de pakking een beetje nat als deze droog is en verwijder deze voorzichtig zonder te scheuren.
Bekijk de impeller en onthoudt de draairichting voor later
Verwijder de impeller met een impeller trekker
Kijk goed of er geen stukjes rubber in het pomphuis aanwezig zijn
Smeer of spuit de impeller en de pakking in met zuurvrije vaseline
Plaats de impeller terug. Let op de juiste draairichting en zorg dat de schoepen goed langs de wanden slepen.
Plaats de pakking voorzichtig terug
Plaats voorzichtig de afsluitplaat terug. Let bij het schroeven op dat je de pakking niet beschadigd
Open de buitenboordkraan weer en start de motor. Controleer of er koelwater uit komt om zeker te weten dat de impeller goed zit (binnenboord)
Of plaats het staartstuk terug en controleer of de motor naar behoren werkt in het water (buitenboord)
Verwijder de impeller niet met twee schroevendraaiers uit het pomphuis. Er is een grote kans dat je het pomphuis beschadigd. Dit is zonde, want een pomphuis is een aanzienlijk grotere investering dan een impeller trekker.